Turinys
Dizaino mąstyme prototipų kūrimas reiškia paprastos jūsų idėjos versijos sukūrimą, kad kiti galėtų ją išbandyti ar pateikti grįžtamąjį ryšį. Prototipas yra tai, ką sukuriate ar suvaidinate, o ne tik aptariate žodžiais. Tai padeda jums ir kitiems pamatyti, kaip idėja galėtų veikti realiame gyvenime.
Darbe su jaunimu inovacijų prototipai gali būti įrankiai, veiklos, programėlės, plakatai, dirbtuvės ar paslaugos, skirtos:
- Jaunimui (pvz., jūsų programos dalyviams),
- Jaunimo darbuotojams (pvz., kolegoms ar savanoriams),
- Kitiems asmenims, dalyvaujantiems darbe su jaunimu.
Remiantis Stanfordo universiteto d.school dizaino mąstymo „Bootleg“ įžvalgomis, prototipų kūrimas yra būdas išbandyti funkcionalumą, tačiau jis atlieka ir daugelį kitų funkcijų:
- Įsijautimas. Prototipų kūrimas gilina jūsų supratimą apie vartotojus ir jų kontekstą.
- Tyrinėjimas. Kuriamos kelios koncepcijos, kurios gali būti testuojamos lygiagrečiai.
- Testavimas. Prototipai padeda išbandyti ir tobulinti sprendimus.
- Įkvėpimas. Parodydami savo viziją, galite įkvėpti kitus.
Prototipą galima kurti tiek skaitmeninį (pvz., programėlę), tiek fizinį (pvz., pasitikimo paketą), tiek patirtinį (pvz., mokymų sesiją ar pagalbos procesą).
Prototipas įsijautimui
Kurdami prototipą pagalvokite apie žmones, kurie juo naudosis. Ar tai bus jauni žmonės? Jaunimo darbuotojai? Stenkitės sukurti kažką, kas padėtų geriau suprasti jų poreikius, elgesį ar jausmus.
Jums nereikia išspręsti visko. Tikslas – sužinoti daugiau apie tai, kaip žmonės reaguoja į jūsų idėją, o ne turėti tobulą sprendimą.
Kaip kurti prototipą įsijautimui?
Štai keli paprasti būdai išbandyti savo idėją ir geriau pažinti vartotojus:
Eskizas: paprašykite jaunimo darbuotojų ar jaunų žmonių nupiešti savo patirtį.
Pavyzdys: „Ar galite nupiešti, kaip jautėtės pirmą kartą atėję į mūsų jaunimo centrą?“
Žaidimas: sukurkite žaidimą ar veiklą, padedančią tyrinėti problemą.
Pavyzdys: kortų žaidimas, kuriame jaunimas pasirenka, kokios pagalbos jie norėtų krizės metu.
Simuliacija: patys išbandykite veiklą ar patirtį, kad suprastumėte, kokius jausmus ji sukelia.
Pavyzdys: jei kuriate dirbtuves neuroįvairiems jauniems žmonėms, išbandykite veiklą su triukšmą slopinančiomis ausinėmis ar sėdėdami vienumoje, kad geriau suprastumėte jų aplinką.

Idėjos simuliacija
Kartais komanda gali pastrigti prototipo kūrimo procese. Vietoje nuolatinio planavimo pabandykite greitai suvaidinti savo idėją.
Pasirinkite vieną žmogų, kuris atliks naudotojo (jauno žmogaus ar jaunimo darbuotojo) vaidmenį. Kiti gali atlikti jūsų idėjos dalis (pvz., skaitmeninį įrankį, paslaugą, bendraamžių pagalbą). Stebėkite, kaip viskas vyksta. Sustokite, reflektuokite ir išbandykite dar kartą, atlikdami nedidelius pakeitimus.
Šis metodas padeda pamatyti, kas veikia, o kas ne.
Scenos / Rekvizitai / Vaidmenys
Jei norite prototipą išbandyti su tikrais naudotojais, pasiruoškite iš anksto:
- Scena: kur ir kada vyks testavimas?
- Rekvizitai: kokių objektų ar medžiagų reikės?
- Vaidmenys: kas atliks kokį vaidmenį veikloje ar patirtyje?
Tai padeda testavimą padaryti aiškesnį ir labiau organizuotą.
Testavimas su jaunais žmonėmis ar jaunimo darbuotojais
Testavimas yra svarbi dizaino mąstymo dalis. Jis padeda sužinoti:
- ar jūsų idėja veikia,
- ką reikia pakeisti,
- ką iš tikrųjų jaučia naudotojai.
Kaip išbandyti prototipą?
Leiskite naudotojams išbandyti – per daug neaiškinkite.
Paprašykite jų garsiai sakyti, ką galvoja bandydami.
Stebėkite, kaip jie sąveikauja – iškart netaisykite.
Paklauskite tolimesnių klausimų:
„Kas patiko?“
„Kas buvo nepatogu?“
„Kaip tai privertė jus jaustis?“
„Ką pakeistumėte?“
Ši grįžtamoji informacija padės jums patobulinti idėją.
Naudotojų kuriami prototipai
Kartais verta leisti jauniems žmonėms ar jaunimo darbuotojams patiems kažką sukurti. Tai parodo, kaip jie mąsto ir ko iš tikrųjų jiems reikia.
Pavyzdžiai:
- Paprašykite jų nupiešti, kokią jaunimo programėlę jie norėtų naudoti.
- Duokite popieriaus ir lipnios juostos, kad sukurtų naujoko rinkinį naujiems grupės nariams.
- Paprašykite jų rasti paveikslėlių, atspindinčių jų idealų jaunimo centrą.
- Nebūtina tiesiogiai naudoti jų idėjų – tikslas yra sužinoti, kas jiems iš tiesų svarbu.
Žiūrėkite
Keletas principų, kuriuos verta turėti omenyje renkantis, kokį prototipą norite kurti:
Kaip sukurti paprastą popierinį skaitmeninio įrankio prototipą
Peržiūrėkite žemiau pateiktą pilną d.school Design Thinking knygą. Išsamiau susipažinkite su prototipų kūrimo skyriumi, kad sužinotumėte daugiau.